فرماندار  شهرستان بردسکن
برات علی‌نیا

    .     .     .
۱۳۹۶/۱۰/۲۳

استاندار خراسان رضوی:

ایده پروری، یکی از مهمترین نیازهای امروز کشور است

استاندار خراسان رضوی گفت: مسیرصلاح و تعالی، نیازمند سرمایه گذاری صحیح و مناسب در حوزه آموزش و پرورش و بیش از آن اولویت پرورش بر آموزش است که دانشگاه فرهنگیان نقشی پایه ای دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: مسیرصلاح و تعالی، نیازمند سرمایه گذاری صحیح و مناسب در حوزه آموزش و پرورش و بیش از آن اولویت پرورش بر آموزش است که دانشگاه فرهنگیان نقشی پایه ای دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در دیداری با سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور و روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان افزود : پرورش مقدم بر آموزش است و امروز بسیاری از کشورهای موفق دنیا به این امر اولویت داده اند.
وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای بهبود شرایط در آموزش و پرورش، افزود:  اینکه معلم، دغدغه حقوق داشته باشد و مدارس شرایط مناسب و امکانات لازم را نداشته باشند؛ زیبنده نیست و  مهم تراز آن، عدم تناسب محتوای درسی با نیازهای امروزآموزش و پرورش ما است.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که متن و اصل موضوع، محتوای آموزش و پرورش است؛ تصریح کرد: سرعت توسعه در دنیای امروز به حدی است که نباید کسی خود را به حاشیه مشغول کند.
رشیدیان با اشاره به نگاه باز و توسعه گرایانه دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: این مجموعه، ستون و ارکان آموزش و پرورش را تربیت و زمینه توسعه و تعالی را فراهم می کند.
وی عنوان کرد : بر اساس تاکیدات و سیاست های نظام آموزش عالی، دانشگاه ها باید از نسل یک، به سه و چهار تبدیل شوند و این تحول قبل از آن باید در آموزش و پرورش ایجاد شود و زمینه ای برای تحول در دانشگاه را فراهم آورد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به القا نادرستی از گذشته در آموزش و پرورش مبنی بر  این که "درس بخوانید تا کارگر نشوید" آن را زائیده تفکر استعمار انگلیس دانست  که درس خواندن را مترادف با کار نکردن می دانستند.
رشیدیان اظهار  امیدواری کرد: با پرورش معلمانی آگاه و خلاق تر بتوان نسل آینده را به درستی تربیت نمود که در عرصه آبادانی و توسعه کشور همه در کار و تلاش رقابت کنند.
 وی با بیان این که  باید تلاش و کار کردن از مدارس آموزش داده شود و بعد به دانشگاه و جامعه برسد؛ تاکید کرد: می باییست این نگرش کاربردی، در دانشگاه فرهنگیان قوت یابد که نتیجه عملی آن اصلاح در حوزه آموزش و پرورش و تقویت بحث فرهنگی است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به ایجاد شبکه دانشگاه ها در استان، افزود : هدف از این اقدام، استفاده از ظرفیت  دانشگاهای استان برای حل معضلات جامعه است.
 رشیدیان ادامه داد:  انتظار این است که دانشگاه فرهنگیان نیزاز ظرفیت دانشجویان و دانشگاهیان برای حل مسائل حوزه آموزش و پرورش بهره بگیرند.
 وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازهای امروز کشور، ایده پروری است و در دانشگاه فرهنگیان می تواند از ظرفیت قابل توجه دانشجویان فرهنگی برای ارائه و پرورش ایده ها با هدف کمک به آموزش و پرورش کشور استفاده کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور هم در این جلسه گفت: با کمبود معلم در سیستم آموزش و پرورش تنها یک غفلت محاسباتی بوده است که تلاش کردیم با ماده 28 و غربالگری و دوره های آموزشی این کسری را جبران کنیم.
حسین خنیفر با بیان این که در بررسی هایی که انجام داده ام تا امروز 48 مورد چالش در دانشگاه فرهنگیان یافتم، بیان کرد: یکی از این چالش ها بحث تطبیق اعضاء هیئت علمی بود که با تشکیل کمیته متشکل از زبده ترین کارشناسان وزارت علوم به صورت پلکانی در حال رفع است.
وی دومین چالش را ظرفیت پردیس های دانشگاه فرهنگیان خواند و گفت: دو سونامی بزرگ در سال های 1399 و 1404 آموزش و پرورش را تهدید می کند.
خنیفر ادامه داد: در سال 1399 حدود 320 هزار معلم بازنشسته می شوند و این در حالی است که آمار دانش آموزان کشور به 14 میلیون نفر می رسد و در سال 1404 نیز 330 هزار معلم دیگر بازنشسته خواهند شد در حالی که جمعیت دانش آموزی به 17 میلیون افزایش می یابد.
این مقام مسئول با اعلام این که دانشگاه فرهنگیان دارای ظرفیت 98 پردیس و 35 درصد نیاز به مقاوم سازی است تصریح کرد: هم اکنون 21 هزار تخت خالی در پردیس هاس دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.
خنیفر با بیان اینکه اقدام به عقد تفاهم نامه با دانشگاه تهران، حوزه و مراکز علمی کرده ایم گفت : ماده 63 به ما اجازه می دهد که در هر زمان که نیاز است اقدام به جذب معلم کنیم.
وی افزود: تعلیم و تربیت سیاست را هدایت می کند و سیاست جیره خواره تعلیم و تربیت است و این در حالی است که برخی از کشورها مدارس را جمهوری علم می دانند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار داشت: متاسفانه از ابتدایی تا متوسطه 96 درصد دروس نظری و تنها چهار درصد آن ها مهارتی هستند اما در کشورهای توسعه یافته بالای 60 درصد دروس مهارتی اند.
خنیفر گفت: مهارتی کردن آموزش ها، انجام مطالعات تطبیقی، مطالعه بر روی کتب درسی دیگر کشورها، جذب خیران ملی برای دانشگاه و بسیج ملی برای حمایت از دانشگاه  از جمله اقداماتی است که در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی عنوان کرد: نمی خواهیم ویترین دانشگاه را زیبا کنیم بلکه به دنبال تفکر عملیاتی و مهارتی هستیم و سه افق باز، دور و روشن را مد نظر قرار داده ایم تا بالندگی و سرزندگی را به ارمغان بیاوریم.
 


منبع : اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی
تعداد بازدیدها : ۵۰۳


مطالب مرتبط با این موضوع :

نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید

کلیه حقوق این پورتال محفوظ و متعلق به استانداری خراسان رضوی می باشد.

نظرسنجی
مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟
آماربازدیدکنندگان